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Market Structure in the Latin American Mobile Sector
Mariscal, J. (Judith)
Acceso Abierto
Atribución-NoComercial-SinDerivadas
Cell phone services industry -- Latin America -- Marketing.
Given the known importance of competition as a driving force in economic development in general, this document offers an analysis of the different levels of competition in the mobile telecommunications sector in Latin America. It first analyzes the process of consolidation of the two mobile companies, Telefónica and América Móvil, and then studies the impact this consolidation and the different levels of market concentration has had on key consumer welfare indicators, such as price and penetration. The results of this investigation do not show a clear association between market concentration and prices, however, there is a clear correlation between prices and spectrum allocation, that can be observed in the fact that countries that allocate the greatest amount of spectrum are the ones with the lower prices. In addition to this, the results of this work support the argument that the regulatory policy “Calling Party Pays” and the pricing strategy “Prepaid” are two variables that significantly the great mobile’s penetration growth in the region.
Debido a la conocida importancia de la competencia como una fuerza conductora del desarrollo económico en general, el presente documento ofrece un análisis de los distintos niveles de competencia en el mercado de las telecomunicaciones móviles en esta región. Esto se aborda mediante dos líneas de trabajo generales: por un lado, se analiza el proceso de consolidación de dos empresas, Telefónica y América Móvil en la región, y por otro, se identifica el impacto que la concentración del mercado tiene sobre indicadores claves de bienestar del consumidor como son el precio y la penetración. Los resultados de esta investigación no muestran una clara asociación entre la concentración de mercado y los precios, sin embargo, existe una clara correlación entre precios y licitación de espectro radioeléctrico, ya que los países que mayor espectro licitan son aquellos que tienen los precios más bajos. Asimismo, los resultados apoyan el argumento de que la política regulatoria “el que llama paga” y la estrategia de precios denominada “prepago” son dos variables que explican significativamente el enorme crecimiento de la penetración móvil en la región.
2007
Documento de trabajo
Inglés
Estudiantes
Investigadores
CIENCIAS SOCIALES
Aparece en las colecciones: División de Administración Pública, Documentos de Trabajo

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