Please use this identifier to cite or link to this item: http://cide.repositorioinstitucional.mx/jspui/handle/1011/514
Incentives and competition in microfinance
Dam, K. (Kaniska)
Roy Chowdhury, P. (Prabal)
Acceso Abierto
Atribución-NoComercial-SinDerivadas
Incentives in industry -- Econometric models.
Competition -- Econometric models.
Microfinance -- Econometric models.
We develop a model of competition among socially motivated microfinance instituions (MFIs), where the MFIs offer repayment-based incentive contracts to credit agents. The agents gather information regarding a borrower, and may, or may not collude with the borrower, taking bribes in return for not acting upon their information in case of collusion. We show that competition may either increase, or decrease incentives, with incentives becoming less high powered if the MFIs are not too motivated. Further, whenever either the moral hazard problem is relatively severe and/or the MFIs are not too motivated, competition increases default, thus providing a possible explanation for the recent episodes of crisis in the MFI sector. Interestingly, the effects of competition are linked to mission drift, i.e., whether the MFIs in the concerned countries are more, or less m,otivated. Further, default problems may worsen in case competition is accompanied by greater access to donor funds.
Desarrollamos un modelo de competencia entre las instituciones de microfinanza socialmente comprometidas (IMF), donde las instituciones ofrecen contratos de incentivos basados en pago a los agentes de crédito. Los agentes recopilan información sobre el prestatario, y pueden, o no coludir con el prestatario aceptando sobornos a cambio de no actuar sobre su información en caso de colusión. Se demuestra que la competencia puede aumentar o disminuir los incentivos, con cada vez incentivos menos fuertes si las instituciones no son muy motivadas. Además, siempre que sea el problema de riesgo moral relativamente grave y/o las instituciones de microfinanza no están demasiado motivadas, la competencia aumenta por defecto, lo que proporciona una posible explicación de los recientes episodios de crisis en el sector de las IFM. Curiosamente, los efectos de la competencia están relacionados con desvío de la misión, es decir, si las IMFs en los países en cuestión son más o menos motivadas. Además, los problemas por incumplimiento pueden empeorar en la competencia cuando se acompaña de un mayor acceso a los fondos de los donantes.
2014
Documento de trabajo
Inglés
Estudiantes
Investigadores
CIENCIAS SOCIALES
Appears in Collections:División de Economía, Documentos de Trabajo

Upload archives


File Description SizeFormat 
000153218_documento.pdfDocumento electronico351.4 kBAdobe PDFView/Open