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The cognitive transition in Mexico: economic geography and local governance impacts
David Mayer_Foulkes
Acceso Abierto
Atribución-NoComercial-SinDerivadas
Cognition -- Effect of social conditions on -- Mexico
Child development -- Effect of Economic geography on -- Mexico
This article shows that cognitive ability determinants include both individual and local indicators of regional macroeconomic wellbeing, publicly provided goods and private goods, through 141 localities in Mexico. The inequity impact of these various goods is quantified using a concentration index decomposition. Individual characteristics such as paternal and maternal cognitive ability, whether mother works, father’s schooling and household wealth, and local characteristics including local economic activity, local public policy and local marginalization indicators, have significant impacts on these indicators of early child development. Living in a rural locality accounts for one fourth of inequities in cognitive ability. The evidence shows that there is a long-term transition towards higher levels of cognitive ability that will take several generations to converge at the current rate.
Este artículo muestra que los determinantes de la habilidad cognitiva incluyen indicadores tanto individuales como locales del bienestar macroeconómico regional, y de la provisión de bienes públicos y bienes privados, a través de 141 localidades de México. El impacto sobre la inequidad de estos distintos bienes se cuantifica mediante el uso de la descomposición de un índice de concentración. Características individuales tales como la habilidad cognitiva paterna y materna, si la mamá trabaja o no, la escolaridad del padre y la riqueza del hogar, y características locales que incluyen la actividad económica local, las políticas públicas locales y los índices locales de marginación, tienen impactos considerables sobre estos indicadores de desarrollo infantil temprano. El vivir en una localidad rural se asocia con una cuarta parte de las inequidades en habilidad cognitiva. La evidencia muestra que existe una transición de largo plazo hacia niveles más altos de habilidad cognitiva, que tardará varias generaciones para converger a la tasa actual.
2008
Documento de trabajo
Inglés
Estudiantes
Investigadores
CIENCIAS SOCIALES
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