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http://cide.repositorioinstitucional.mx/jspui/handle/1011/346
What makes strong federalism seem weak?: fiscal resources and presidential-provincial relations in Argentina | |
Benton, A. | |
Acceso Abierto | |
Atribución-NoComercial-SinDerivadas | |
Federal government -- Argentina -- 1989-2001 Intergovernmental fiscal relations -- Argentina -- 1989-2001 Fiscal policy -- Argentina -- 1989-2001 | |
Recent administrations support conflicting conclusions about the nature of Argentine federalism. President Carlos Saúl Menem (1989-1999) easily pushed through policy changes with the rubber stamp governors and Congress, implying that federal institutions are weak. President Fernando De la Rúa (1999-2001) faced considerable provincial and congressional opposition, leading to the appearance of strong federal institutions. To understand recent presidential experiences, I highlight the economic context of federal institutions. I argue that economic growth renders presidential-provincial relations positive-sum, lending to the appearance of strong presidentialism. Economic decline turns presidential-provincial relations zero-sum, giving the appearance of strong federal institutions. Administraciones recientes sostienen conclusiones conflictivas respecto a la naturaleza del federalismo argentino. El presidente Carlos Saúl Menem (1989-1999) impulsó fácilmente cambios de políticas, con la aprobación casi rutinaria del Congreso y de los gobernadores, reflejando la debilidad de las instituciones. Por otra parte, el presidente Fernando De La Rúa (1999-2001) enfrentó una oposición considerable de parte del Congreso y de las provincias, dando la apariencia de instituciones federales fuertes. Para entender las recientes experiencias presidenciales, subrayo la importancia del contexto económico de las instituciones federales. Argumento que el crecimiento económico provoca una relación de suma positiva entre la presidencia y las provincias, lo cual da la apariencia de un presidencialismo fuerte, mientras que un decline en la economía cambia la relación entre el presidente y las provincias a una situación de suma cero, dando la apariencia de instituciones federales fuertes. | |
2006 | |
Documento de trabajo | |
Inglés | |
Estudiantes Investigadores | |
CIENCIAS SOCIALES | |
Aparece en las colecciones: | Divisón de Estudios Políticos, Documentos de Trabajo |
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